Wat is Interactive Performance Design (IPD)?

Verhaalwerelden tot leven wekken.

Interactive Performance Design (IPD) is de bachelor opleiding die ik momenteel aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) volg.

Bij IPD onderzoeken en bouwen we nieuwe manieren om verhalen ervaarbaar te maken. Hierbij komt altijd een mate van techniek en interactiviteit bij kijken. Het is echter niet een uitsluitend technische opleiding: er wordt net zoveel aandacht besteed aan het ontwikkelen van verhaalwerelden, het schrijven van verhalen, sturen van publiek en het analyseren van belevingen. Dit alles met het doel om belevingen te creëren waar je als publiek midden in staat.

Een ervaring kan je breed interpreteren: van een VR spel, theatervoorstelling tot een escape-room of een pretpark attractie. We combineren elementen uit verschillende disciplines om tot immersieve ervaringen te komen waarin bezoekers worden ondergedompeld: (digitale) media, (video)games, techniek, performance, audio, muziek, licht, theater en decor/vormgeving combineren we tot unieke belevenissen.

‘Interactive’ zit niet voor niets in de naam van de opleiding, veel ervaringen kennen een wisselende mate van interactie: als speler of bezoeker heb je invloed op de vertoning.

Bij het ontwikkelen van ervaringen denken we vanuit de bezoeker. Wat ervaart hij/zij en hoe kunnen we dit optimaal sturen. Door theaterwetenschappen toe te passen en veel te testen perfectioneren we belevenissen.

Vakken die onder andere worden aangeboden zijn: schrijven, storyworld ontwikkeling, (publieks) regie, (model) tekenen en boetseren, programmeren, dramaturgie, theatertechniek, filosofie, gamedesign en film en beeldtaal.

Binnen projecten van de opleiding werken we vaak vanuit een thema, concept of verhaal. We kijken wat de belangrijkste elementen zijn die overgedragen moeten worden aan het publiek en zoeken naar vormen waarin dit past. Het is hierbij belangrijk dat elementen op elkaar aansluiten. Kiezen we als medium een boek? Dan moet dat logisch zijn binnen het verhaal en logisch voelen voor de bezoeker, naast dat het qua logistiek en capaciteit moet werken en het de doelgroep moet aanspreken.

Hierna volgen tests, aanpassingen en nog meer playtests. Uiteindelijk hebben we een uitgewerkt concept dat we gaan bouwen: zowel fysiek in de werkplaats als technisch met elektronica en software. Als student maken we zelfstandig alle stappen van dit proces, onder begeleiding van een docententeam.

Meer informatie vind je op de website van de HKU.

Geïnteresseerd?

© 2021 Diede Tap