ROBOTICA - ONDERZOEK PROJECT

Animatronic 'Leo' (work in progress)

Met een levenslange interesse in pretparken en robotica was het altijd al mijn droom om ooit zelf een animatronic te bouwen. Een animatronic is een robot die overtuigend een mens of wezen imiteert. Je ziet ze vaak terug in pretparken als de Efteling en Disneyland en voor films, zoals de T-Rex in Jurassic Park.

Mijn project begon na een lezing over animatronics waar ik dusdanig door geïnspireerd raakte om gewoon te beginnen - met als enige voorkennis de constructies die ik vroeger met LEGO Technic maakte.

Met dit project ben ik inmiddels ruim een jaar af-en-aan bezig in de avonduren. Mijn eerste doel was om een animatronic helemaal zelf te ontwerpen, daadwerkelijk te bouwen, programmeren en laten bewegen.

In middels ben ik gaan verkennen hoe ik dit project kan "plussen", het project naar een hoger niveau te tillen. Ik ben nu bezig mijn animatronic ("Leo"), live  te reageren op mensen aan de hand van verschillende sensoren.

SPECIFICATIES

Jaar 2017 - nu

Technieken 3D modelling en printing, animatie, scripting

Type Zelfstandig onderzoeksproject

Mijn taken ontwerp, constructie, technische realisatie

Vimeo video (volgt binnenkort)

HET EINDRESULTAAT

Met 18 motoren die allemaal tegelijk aangestuurd kunnen worden, verschillende sensoren en uitgebreide computersystemen onder de motorkap wordt Leo, hoe ik het karakter uiteindelijk genoemd heb, tot leven gewekt.

animatronic5

BESTURING

Op dit moment kan Leo op twee verschillende manieren bestuurd worden. Er kan een animatie voorgeprogrammeerd worden die keer op keer herhaald kan worden, zoals in een pretpark. Ook kan Leo live bestuurd worden vanaf een computer als een high-tech marionet.

Op dit moment ben ik bezig met een derde manier van besturing die Leo in staat stelt autonoom op zijn omgeving te reageren.

LEO SOFTWARE 2.0 (werk in uitvoering)

Om Leo zelfstandig te laten handelen ben ik bezig met een geavanceerdere versie van zijn besturingssoftware. Het doel hierbij is dat Leo mensen kan herkennen, begroeten en op ze kan reageren zonder hulp van een poppenspeler.

Door gebruik te maken van microfoons, sensoren en een dieptecamera gaat Leo's software een 3D model van de omgeving construeren en aan de hand hiervan automatisch gepaste reacties afwegen.

Hierdoor worden de interacties met Leo persoonlijker en interactief.

animatronic2

UITERLIJK

Mijn eerste plan voor dit project was het maken van een aap geïnspireerd op de animatronic uit Mystic Manor in Hong Kong Disneyland. Hier ben ik vrij snel van afgestapt, maar dit had wel invloed op het formaat van mijn ontwerp.

Het ontwerp is uiteindelijk een combinatie geworden van verschillende dieren (hond, konijn), E.T., Een door MIT ontwikkelde robot, Furby en de Albert animatronic uit Mystic Manor. Het design stond niet in één keer vast en is tijdens het bouwen langzaam veranderd.

Naamloos-1

CONSTRUCTIE

Elk onderdeel van Leo heb ik zelf ontworpen en uitgeprint op een 3D printer. In het eindontwerp zitten meer dan 80 unieke onderdelen.

Van binnen bestaat Leo uit een plastic skelet met alle motoren hieraan bevestigd. Hier overheen zit een harde plastic behuizing die bekleed is met synthetisch bont. Alleen de armen zijn een uitzondering hierop: in plaats van een plastic behuizing zijn deze gewatteerd voor meer bewegingsvrijheid.

Naamloos-2

VAN PLASTIC NAAR HAAR

Gedurende bijna de gehele ontwikkeltijd was Leo een wit, kaal en vooral plastic skelet met een harde huls. Leo kwam pas 'tot leven' toen ik hem voorzag van ogen en een vacht.

Door de vacht op een plastic huls te bevestigen blijft de binnenkant vrij voor alle motoren en bewegende onderdelen. De vacht en huls kan in delen worden losgehaald voor eventuele reparaties en aanpassingen.

De ogen heb ik 3D geprint als een soort pingpong ballen, deze vervolgens geschilderd en voorzien van een dikke laag hoogglans vernis. De handen, neus en oren heb ik met een vergelijkbaar proces gemaakt.

naamloos-3

TECHNIEK

Leo zit op bovenop een bak waar de elektronica en voeding in zit die niet in het lichaam zelf past. Leo's besturingssysteem bestaat uit een aantal losse elementen die met elkaar communiceren. Leo beschikt over een wifi chip waardoor hij draadloos op afstand bestuurd kan worden.

Wat ik maak & kan

Ervaring ontwerp Concept ontwikkeling (Transmedia) storytelling Game design Publieksregie Art direction Concept art Storyworld ontwikkeling VR code en scripting web, app & game

Meer weten?

Geïnteresseerd?

© 2021 Diede Tap