IMMERSIVE INSTALLATION - HKU IPD 1.3
Adventure
Voor het derde blok van jaar 1 Interactive Performance Design (HKU) was de opdracht een avontuur te maken, de enige eis: wat je maakt moet interactief zijn.
Al vrij vroeg in het proces kwamen we erop uit dat we iets met vliegen wilden maken. Ook wilden we dat de ervaring samen met anderen te beleven moest zijn - waardoor werken met VR brillen uitgesloten was.
Het eindresultaat is een ervaring waarbij jij de uitverkorene bent om het licht naar een vergeten wereld te brengen. We transporteren je naar deze wereld aan de hand van een cirkelvormige speelruimte die van 360 graden projecties is voorzien. Door middel van een dieptecamera en beeldherkenning kunnen vijf spelers samen het avontuur aan gaan.
Spelers waren vrij om door de ruimte te bewegen en konden met hun fysieke positie de vlucht door de virtuele wereld beïnvloeden.
Om de wereld completer te maken en de ervaring beter te regisseren hebben we de wereld een uitgebreid achtergrondverhaal gegeven en de speler een uitdaging meegegeven in deze wereld, zodat de speler niet doelloos gaat verkennen maar een indirect-geregisseerde spanningsboog ervaart.
Alle zintuigen worden meegenomen in deze ervaring, je kon de wind voelen, de geuren van de wereld ruiken. Geluid komt van alle kanten met een verborgen speakersysteem en lichten kleuren mee met de omgeving.
SPECIFICATIES
Jaar 2018
Voor HKU IPD1
Type Samenwerking
Mijn taken Projectleiding, vormgeving, storytelling en scripting
"Het was echt betoverend!"
Beoordeling van eindpresentatie.
Links: Videopresentatie van de ervaring

"Hier heb ik gewoon helemaal een immersieve ervaring. Beter dan bij VR headsets."
Beoordeling van eindpresentatie.
Links: vroege conceptschets voor de ervaring

"Het was echt immersief. Je bent niet meer hier in dit lokaal met jullie daar op de gang. Je bent echt in die wereld."
Beoordeling van eindpresentatie.
Links: schets voor een van de virtuele omgevingen

"Ik vond het super vet om gewoon om mij heen te kunnen kijken en alles te kunnen zien zonder VR bril."
Beoordeling van eindpresentatie.
Links: schets voor een van de virtuele omgevingen

"Je gaat zonder naar elkaar te kijken als één organisme bewegen merkte ik, als visjes in een school. Dat is heel erg gelukt denk ik."
Beoordeling van eindpresentatie.
Links: software waarmee de ervaring gemaakt is

"De introductie was heel goed, want je moet dan wel met elkaar aan een kant gaan staan. Dat vond ik heel slim gevonden, anders kun je het niet lezen."
Beoordeling van eindpresentatie.
Links: opbouw van installatie en het testen van de naadloze projectie met meerdere beamers.

"Het voelt voor je lichaam en evenwichtsorgaan alsof je echt aan het vliegen bent. Dat is best wel raar want de vloer staat echt wel stil."
Beoordeling van eindpresentatie.
Links: bord bij de ingang met instructies

"Jullie hebben een Holodeck gemaakt!"
Beoordeling van eindpresentatie.
Links: schetsen voor 3D modellen in de wereld