IMMERSIVE THEATER

Above the Line

Above the Line was een immersieve theatervoorstelling die ik samen met twee studiegenoten heb ontwikkelt voor het Over het IJ festival in Amsterdam. De voorstelling belichte de polarisatie en gentrificatie van Amsterdam-Noord, waarbij we gebruik maakte van media framing om het publiek kennis te laten maken met de maatschappelijke vraagstukken.

In de voorstelling bezochten bezoekers NDSM Pictures, een kleine filmstudio die bezig is met een documentaire over Amsterdam Noord. Hiervoor wordt het publiek als vrijwilliger gevraagd mee te helpen.

Publiek krijgt aan het begin van de voorstelling in een 'sollicitatiegesprek' een taak voor hun bijdrage aan de documentaire en een persoon bij wie ze zich kunnen melden om te helpen. Tevens mag het publiek vrij rondlopen door de 5 verschillende ruimtes van de voorstelling waar zich tegelijkertijd van alles afspeelt tussen de karakters.

7 acteurs vertolken verschillende medewerkers van de studio, elk afkomstig uit een andere demografische groep, met eigen dromen en een eigen agenda. Elke acteur heeft een eigen script dat interacties heeft met de andere karakters op verschillende plekken.

Omdat al deze gebeurtenissen tegelijk afspelen is het voor publiek niet mogelijk alles te zien, hierdoor krijgt publiek een eigen beeld van de gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld.

Ook zijn er in elke ruimte details te vinden die de achtergrond van de studio en de karakters verder uitlicht, zoals documenten en persoonlijke spulletjes.

Aan het einde van de voorstelling wordt een sneak-preview vertoont van de documentaire, die gefinancierd (en zwaar beïnvloed) blijkt door een vastgoed ontwikkelaar. De bijdrages van verschillende deelnemers (zowel publiek als acteurs) in de documentaire zijn verdraaid of zodanig geknipt dat uitspraken volledig uit hun verband worden getrokken. Hiermee wordt benadrukt dat het maar net is hoe je er tegenaan kijkt. Ook krijgt het publiek de kans om onderling na te praten.

Om de voorstelling, die uit meer dan 60 pagina's aan script bestaat, als een uurwerk te laten tikken hebben we veelvuldig gebruik gemaakt van audio, elke ruimte had zijn eigen, speciaal voor de voorstelling gemaakte soundtrack. In deze soundtrack zaten audiocues verborgen waardoor acteurs de tijd bij konden houden.

SPECIFICATIES

Jaar 2021

Voor HKU IPD4

Type Samenwerking

Mijn taken Concept, Vormgeving, Constructie, Logistiek en Financiën

above the line
IPD4050
IPD4102
Naamloos-1
DSC00562
IPD4119
IPD4060
IPD4062
IPD4126
DSC00494
DSC00548
IPD4117
IPD4039
DSC00525
IPD4104
DSC00508
plattegrond
IMG_20201123_165838
IMG_20201123_165819

Wat ik maak & kan

Ervaring ontwerp Concept ontwikkeling (Transmedia) storytelling Game design Publieksregie Art direction Concept art Storyworld ontwikkeling VR code en scripting web, app & game

Meer weten?

Geïnteresseerd?

© 2021 Diede Tap