NARRATIVE LOCATION BASED VR - HKU IPD 2.2

A Century of Progress

Hét project van het 2e jaar op de HKU: Onderzoek en maak wat je zelf wilt tijdens het vrije project. Onze focus voor dit project: een verhaal ondersteunen met uitgebreide environmental storytelling en je een immersieve wereld in laten stappen met VR. Het eindproduct: A Century of Progress. Met een VR bril op krijg je de mogelijkheid terug te kijken in de tijd en vrij rond te lopen in de restanten van de World's Fair van 1933 in Chicago, waar op mysterieuze wijze meerdere bezoekers zijn verdwenen.

Uniek aan deze vertelling is dat er minimaal game-mechanics worden gebruikt: rondlopen doe je door daadwerkelijk te lopen en je kan je handen gebruiken om dingen aan te raken, zonder controllers of joysticks. Hiermee heb je nog meer het gevoel dat je je daadwerkelijk in een andere wereld bevindt.

SPECIFICATIES

Jaar 2018

Voor HKU IPD2

Type Duo samenwerking

Mijn taken Concept, storyworld ontwikkeling, 3d modeling en technische realisatie

WhatsApp Image 2019-03-27 at 2.52.07 PM

PRE-GAME

De ervaring start in de wachtruimte die gethematiseerd is alsof je je in de jaren 50 bevindt. Er speelt 50s muziek uit de radio, een videoprojectie van de World's Fair en er zijn folders en krantenartikelen te vinden met informatie over de World's Fair en de 'Detroit Mysery Tour' waar je aan deel gaat nemen.

screen_3840x2160_2019-01-02_21-28-44

WELKOM IN DETROIT

Met de VR headset ben je in staat in het verleden te kijken en terug te gaan naar 'The Astor Plaze Hotel', waar de mysterieuze verdwijningen plaatsvonden. Je bevindt je nu in een ruimte die lijkt op de ruimte waaruit je net vertrok, maar die nu in de Art Deco stijl is gedecoreerd.

screen_3840x2160_2019-01-02_21-26-46

DE LOBBY

Je hoort muziek uit de deuropening en loopt de zaal uit. Je komt op het balkon in de lobby van het hotel terecht. Echter lijkt er iets niet te kloppen: sommige meubels zweven en er hangt een vreemde sfeer.

screen_3840x2160_2019-01-02_21-23-13

VOLG DAISY, JAMES EN  LAWRENCE

Met je handen raak je een lichtgevende bol aan, zodra je deze hebt aangeraakt verschijnen de schimmen van Daisy, James en Lawrence. Je ziet een fragment uit het verleden waarin zij aankomen op de World's Fair.

screen_3840x2160_2019-01-02_21-28-24

LAAT JE MEENEMEN

Achter je hoor je de bel van de lift en de deuren gaan open. Je stapt de lift in en de lift neemt je mee naar de volgende scene.

screen_3840x2160_2019-01-02_21-32-08

DE EXPOSITIE HAL

Je stapt uit op het balkon van een expositie hal. In het midden staat de 'Nuclear Energizer', de vermoedde oorzaak van de mysterieuze verdwijningen. Ook de schimmen James, Daisy en Lawrence bewonderen de machine.

screen_3840x2160_2019-01-02_21-34-11

HET ZWEMBAD

De lift neemt je nu mee naar het zwembad van het hotel. Hier blijkt de relatie tussen de drie vrienden toch wat complexer te liggen dan eerder gedacht.

screen_3840x2160_2019-01-30_20-25-06

DE HOTELKAMER

Je bevindt je in de hotelkamer van Daisy en James. Er is een luide knal te horen en de schimmen van Daisy en James schrikken hiervan. De gang lijkt grotendeels te zijn verdwenen in het niets.

screen_3840x2160_2019-01-30_20-28-01

HET DAKTERAS

Lawrence en James lijken verdwenen en Daisy's schim komt in haar zoektocht terecht op het dakterras van het hotel. In de climax van de ervaring wordt zowel zij als jij, de speler, opgeslokt door the void. Je eindigt in het niets en mag de headset afzetten.

Wat ik maak & kan

Ervaring ontwerp Concept ontwikkeling (Transmedia) storytelling Game design Publieksregie Art direction Concept art Storyworld ontwikkeling VR code en scripting web, app & game

Meer weten?

Geïnteresseerd?

© 2021 Diede Tap